Auto
Kilenc hónap alatt születik a magyar–olasz sportkocsi
Boros Jenő|Népszabadság| 2012. május 2.
Mint a mesében: Tárnok Zsolt megálmodta, megrajzolta, egy patinás olasz cég megépítette a csodakocsit.















A magyar formatervezésű Vulca S mind a tíz példánya elkelt, darabonként százmillió forint feletti áron. Azóta is szorosak a szálak az F & M stúdió és Zsolt között, aki lapunknak elmondta: továbbra is folyamatos az együttműködés, több projekten is dolgoznak, ám ezek csak akkor kerülnek nyilvánosságra, amikor biztosan elkelt az autó. Ügyfeleik szeretik nagyon is személyre szabatni sportkocsijaikat.


Tárnok Zsolt a Vulca S mellett
 
Van olyan autórajongó meg rendelő, aki nem talál ízlésének megfelelőt a piacon, ezért az ő igényeinek megfelelőt terveznek, olykor pedig a cégvezetés határozza meg, hogy melyik irányba szeretnék fejleszteni a márkát, és akkor annak megfelelően dolgozzák ki az új típus követelményeit, alapkoncepcióját, majd ezután jön Zsolt munkája, a forma megtervezése. Az biztos, hogy nem kerül a programba mikrobusz vagy kisteherkocsi.
 
Természetesen marad a klasszikus alapelv, ami az exkluzív sportautó kategóriában határozza meg a F & M fő profilját. A legújabb modell két dologban más elődeinél: ez nem Gran Turismo, vagyis nem négyszemélyes családi túraautó. A középmotoros, kétüléses Evantra sokkal sportosabb, és versenypályán is megállja a helyét. A korábbi F & M-autókkal ellentétben ennek karosszériája már nemcsak időigényes és drága kézi munkával kialakított alumíniumból, hanem kompozitanyagokból készül. Ezzel az árát és a tömegét is csökkenteni lehet, ami különösen fontos egy sportkocsinál. Bár a kompozit drágább anyag a fémnél, ám formasablonokkal csökkenthető az egy kocsira eső gyártási költség, így alacsonyabb lehet az ár is. A belső teret és a részleteket a megrendelő igényeinek és anyagi lehetőségének megfelelően alakítják, így az autók nem csak színükben különböznek.


EVANTRA
 
Ennél nagyobb változtatások is rendelhetők, ám az már csak a kézi kialakítású és a jóval drágább alumíniumkarosszériával lehetséges, így akár az egész autó karaktere is megváltoztatható. Egy ilyen exkluzívmárka esetében nincs listaár, és a variálhatóság miatt nehéz pontos összeget mondani, de az biztos, hogy a Lamborghini Gallardo vagy a Ferrari 458 modell árához közelít, ami nagyjából 40-50 millió forintos összeget jelent. Annak ellenére, hogy különleges minden darab, azért a pia con versenyképesnek kell lenni.
Egy Evantra kilenc hónap alatt készül el, az egyedi gyártású könnyűszerkezetes acélvázra kerülnek a kompozitelemek. Tárnok Zsolt Magyarországon él, de minden fontosabb munkafázisnál jelen van, ami két-három hetente jelent itáliai utazást. A legújabb modellt már átadták tulajdonosának. Nemcsak formája, de részmegoldásaiban is extravagáns az Evantra, melynek ajtajai a szokásostól eltérően hátra- és felfelé nyílnak. Tárnok Zsolt szerint ez nemcsak látványos, de kényelmes beszállást is jelent, ráadásul a mély és sportos kagylóülésből könnyen elérhető a kilincs. Egy Lamborghininél vagy az 500-as SL Mercedesnél kisebb méretű emberek számára gondot jelent a zárás, ráadásul némelyik parkolóház mennyezetébe ütközik az ajtó. A Vulca példányszáma tíz darabban volt limitálva, az Evantrából ennél nagyobb a terv, de évente legfeljebb öt készül majd.
 
Álomgyári magyarok
 
A dél-korai Kia márka frankfurti dizájnközpontját vezető Kovács Miklós művei futnak legnagyobb példányban az utakon: a linzi főiskola után az Audinál dolgozó Kovács tervezte a Zsolnán készülő Kia cee’d modellt és a Venga kisautót. Az évi 30-40 darab autót építő Bugattinál dolgozik Hartai Tamás, aki 2007-ben végzett a Moholy-Nagy Művészeti Egyetemen (MOME): a VW konszernhez tartozó márka stúdiót működtet a németországi Wolfsburgban és a franciaországi Molsheimben. A Renault Technocentre munkatársa, Wittinger Csaba 2006-ban végzett a MOME-n, szakmai gyakorlaton volt a Skodánál, majd a BMW-nél készült diplomamunkájáért Magyar Formatervezési Díjat kapott.
 
2007 szeptemberétől dolgozik Franciaországban. A soproni egyetem ipari formatervező szakának elvégzése után Juhász Tibor a torinói IAAD – Instituto Arte Applicata e Design intézetben dolgozott VW-, Yamaha-, Renault- és FIAT-projekteken, jelenleg a Renault formatervezője.
 
Etruszk forrás
 
Az olasz F & M cég minden modelljének nevét az egykoron Toscanában virágzó etruszk kultúrából merítette, ebben az Evantra a halhatatlanság istennőjét jelenti. A céget alkotó Farelli és Mazzanti család korábban restaurálással foglalkozott, majd új autókat is épített a közös műhelyben, ám mindkét tevékenység annyira fellendült, hogy 2011 nyarán szétköltözött a restauráló- és az autógyártó részleg, mely egyre több megrendelést kap.

Forrás:nol.hu
 

További képek megtekintése

Szólj hozzá a cikkhez!

Csak bejelentkezett felhasználók szólhatnak hozzá.




© 2010 miskolciharsona.hu