Technika
Könyörtelenül okos lesz az új villanyóra
Sipos Géza|2012. 04. 26., 19:36|Utolsó módosítás:2012. 04. 27., 9:56|
Teljesen átalakítják az áramfogyasztási szokásokat az intelligens villanyórák, amelyek pár éven belül Magyarországon is elterjedhetnek.














Aki ilyen órát használ, jóval kevesebbet fizet majd az áramért, viszont amikor nincs rá szüksége, akkor leáll majd. Az okos villanyórák pontosan tudják, ki mennyit fogyasztott, nem kell majd az óraállást bejelenteni, viszont aki lopja az áramot vagy nem fizet, azt előbb fülön csípik.
 
Egy átlagos lakásban alapvetően kétféle áramfogyasztó működik: az egyiknél folyamatos áramellátásra van szükség, a másiknál viszont nem gond, ha valamennyi időre nem kap áramot. "Az áramszolgáltató és a rendszerirányító szempontjából a folyamatos rendelkezésre állás a legdrágább. Ha én azzal a feltétellel is tudok önnek villamos energiát szolgáltatni, hogy azt bármikor megszakíthatom, akkor ez árcsökkentést tesz lehetővé" - mondta Huber Krisztián, a Magyar Villamosenergia-ipari Átviteli Rendszerirányító Zrt. (Mavir) tanácsadója az [origo]-nak. Mivel az okos áramhálózat egyelőre csak terv Magyarországon, Huber csak annyit mondott az árcsökkenés mértékéről, hogy "lényegesen olcsóbb" lehet az az áram, amelyet a nem folyamatos ellátást biztosító konnektorból vesz a vásárló.
 
"Húsz évvel ezelőtt a nagyapám házában láttam két villanyórát. Az egyikben úgynevezett éjszakai áram volt, arra volt rákapcsolva a hőtárolós villanykályha. Az okos mérőóra az eltérő tarifájú villamosenergia-koncepció továbbfejlesztett változata" - mondta Huber. Az okos hálózat lényege, hogy a rendszer mérő- és vezérlőberendezései online kapcsolatban állnak az áramelosztó központtal, amely korlátozottan távvezérelni is képes lehet a berendezéseket.
 
Vége a megtippelt fogyasztásnak
 
 
Az okos óra adatokat szolgáltat a fogyasztásról, tehát nincs 
szükség a jelenlegi, nehézkes adatgyűjtésre. A fogyasztónak nem kell telefonon bediktálnia a mérőóra állását, a szolgáltatónak pedig nincs szüksége az időszaki ellenőrzésre. Sőt rugalmas tarifákra kell számítani. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy az okos ház (lásd korábbi cikkünket) akkor kapcsolja be a mosógépet, amikor olcsó az áram. Szintén vége a felhasználók által sokszor kifogásolt becsült fogyasztásnak, amelyet akkor számláz ki a szolgáltató, ha valaki elmulasztja időben bediktálni a mérőóra állását.
 
A hálózat intelligenssé tétele versenyt fut a technológiai fejlesztésekkel, mert még nem teljesen megoldott az okos órák kommunikációja a központtal. A mérőóra a tervek szerint mobilhálózaton kommunikálna, vagy ami még kézenfekvőbb, magát az erősáramú hálózatot használja adatátvitelre. Ez utóbbi technológiával jelenleg sávszélességi problémák vannak, de ha egy városban megvalósul, az eszközre épülő szolgáltatás esetén közel százszázalékos internet-, telefon- és kábeltévé-elérést lehet majd biztosítani az áramhálózaton.
 
 
Intelligens villanyórát szerelnek egy kalinyingrádi (königsbergi) lakásban
 
A világ legnagyobb okosmérő-hálózatát az olaszországi szolgáltató, az Enel építette ki 2000 és 2005 között: a cég mind a harmincmillió fogyasztója ilyen órát kapott. A berendezések az erősáramú hálózaton kommunikálnak. A fogyasztó bármikor áttérhet az előfizetésesről a kártyás (pre-paid) számlázásra, vagy az egységes áramdíjról a fogyasztási időszakok szerinti sávos díjszabásra. Az órákkal az is beállítható, hogy a fogyasztónak hány kilowattóra áramra van mindenképpen szüksége az adott hónapban.
 
Az áramfogyasztást a mobilozáshoz teszi hasonlóvá az is, hogy nemfizetés esetén minden további nélkül le lehet kapcsolni a villanyórát. A szolgáltatók jelenleg csak nehézkesen tudják azonosítani az áramlopást. Az egyes szakaszok fogyasztásának pontos összevetésével ez is megoldható lesz. "Mindez hozzájárul az áramdíj csökkenéséhez és az üzembiztonsághoz" - mondta Huber Krisztián, hozzátéve, hogy a villamosenergia-ellátástól mindenki folyamatosságot vár el. "Ha valamiért nincs gáz, azt még kibírja az ember, két napig szendvicsen él" - mondta.

HIRDETÉS:ajándék gyereknapra!

 
Nem tudni, mikor indul a tesztidőszak
 
Arról még nincs információ, hogy a hazai fogyasztók mikor próbálhatják ki a rendszert. A Mavir kísérleti üzemmódban 10-15 ezer háztartás bevonásával tervez úgynevezett pilot programot, ám ennek részleteiről egyelőre nem akart részleteket mondani a főtanácsadó. A Magyar Környezettudatos Építés Egyesülete által szervezett konferencián kedden az hangzott el, hogy a kísérleti szakasz után leghamarabb 2014-ben kezdődhet meg az órák telepítése a fogyasztók szélesebb körében.
 
Korábbi információk szerint a szolgáltatók közül az E.ON Hungária Zrt. is kísérleti programot szervez az órák tesztelésére. A fogyasztókat reprezentáló mintát már összeállították a Magyar Energia Hivatal koordinációja mellett; a résztvevők egy évig próbálnák ki a mérőket. A hivatal arra számít, hogy az okos mérés eredményeként országosan 3-4 százalékkal csökken az energiafelhasználás, a kísérletnek ezt kellene igazolnia. Veisz Imre, az E.ON műszaki stratégiai osztályának vezetője szerint viszont az a probléma, hogy több mint 600 ezer ügyfelüknél olyan alacsony a fogyasztás, hogy nem lenne gazdaságos számukra okos hálózatot kiépíteni.
 
A fejlesztés azért kifizetődő mégis az áramszolgáltatóknak és a rendszerirányítónak, mert az ellátásban mindig a fogyasztási csúcsok és a minimumok a legdrágábbak - mondta Huber Krisztián. "A megtermelt villamos energiát Magyarországon jóformán nem lehet tárolni. Ha kevesebb a fogyasztás, mint a rendszerben lévő energia, akkor a rendszer egyensúlya, és közvetve az ellátás biztonsága miatt úgynevezett negatív energiát kell vásárolni, a fölösleget valahová be kell táplálni, el kell használni. Az okos hálózat biztosította adatok azért jönnek jól az irányítónak, mert sokkal nagyobb pontossággal meg tudja mondani, mennyi áramra van szüksége az erőművektől. A tervezett fogyasztás kielégítéséhez szükséges úgynevezett zsinór- vagy profilteljesítmény energiájához képest a csúcsterheléshez szükséges szabályozó energia négyszer-ötször, de akár tízszer is többe kerülhet" - mondta a Huber.
 
20 százalék 2020-ig
 
Körülbelül 253 millió villanyóra működött az Európai Unió területén (Bulgária és Románia nélkül) 2009 elején a Berg Insight üzleti tanácsadó elemzése szerint. Ebből 39 millió volt intelligens, kétirányú kommunikációt folytató készülék. A gázórák száma 109, a távhőt monitorozó egységeké 3 millió volt. A Pike Research tanácsadó adatai szerint 2011 első negyedévében 17,4 millió intelligens villanyórát gyártottak. Az unió vonatkozó irányelve szerint 2020-ig a mérők 80 százalékát ajánlott intelligensre cserélni, ha a beruházás gazdaságos. A klíma-energia jogszabálycsomag szerint a tagállamoknak 20 százalékos energiamegtakarítást kell elérniük hatékonyságnöveléssel, 20 százalékkal kell csökkenteniük az üvegházgáz-kibocsátásukat, 20 százalékkal kell növelniük a megújuló energiaforrások felhasználását - mindezt 2020-ig.
 
 
A gázóra is lehet okos
 
A hálózat intelligenssé tétele Huber szerint ahhoz is szükséges, hogy a szél- és a napenergia termelése jobban elterjedjen Magyarországon. Ha valahol egy nagyobb szélerőmű épül, muszáj ugyanakkora teljesítményű, hagyományos gázturbinát is mellérendelni, ami szélcsendben kapcsol be, hogy a rendszer egyensúlya ne billenjen fel. Az okos hálózat a Mavir tanácsadója szerint sokféle energiaforrást tud integrálni, így kevésbé központosítottá válhat az áramellátás.
 
A kormányzat a jelenlegieknél is nagyobb kapacitású új blokkokat tervez a Paksi Atomerőműbe, de Huber szerint ez nem üti az intelligens áramhálózat tervezett kiépítését, mert várakozása szerint az elektromos autók elterjedésével húszéves időtávlatban jelentősen megnő az igény a villamos energia iránt, amelyet stabilan az olyan erőművek tudnak fedezni, mint a paksi. "Az atomenergia hasznossága sok szempontból hitvita kérdése, de jelenleg ez a legolcsóbb" - mondta.
 
A villanyautók elterjedése bővítené az okos hálózatban rejlő lehetőségeket. Huber Krisztián szerint "nem az űrtechnika kategóriába" tartozik az az elképzelés, amely szerint a járművek felét elektromos hajtásúra cserélik az emberek. Ha viszont ennyi jármű akkumulátorát mind éjszaka töltik, hatalmasra ugrik a fogyasztás. Ezért az elektromos kocsikat érdemes lesz a nem állandó szolgáltatást nyújtó, kedvezőbb tarifájú konnektorból tölteni, mert ha a hálózat egyensúlya érdekében egy-egy félórára kikapcsolják benne az áramot, reggelre ugyanúgy feltöltődik a jármű.
 
A hálózat és a mérőórák intelligenssé tétele a gáz-, víz- és távhőellátásban is cél Magyarországon, de itt bizonyos távvezérlési funkciókat jóval nehezebb megvalósítani úgy, hogy a rendszer teljesen biztonságos maradjon. Olaszországban viszont egy 2008-as határozat szerint 2016 végére intelligens gázórákkal kell ellátniuk ügyfeleiket a szolgáltatóknak, attól függetlenül, hogy nagy ipari fogyasztóról vagy egy lakásról van szó. A mérőegységek rádiókapcsolatban állnak az adatgyűjtő központokkal, amelyek a szolgáltatóhoz kapcsolódnak. Az elektromos vezérlésű szelepekkel a gázt le is lehet majd kapcsolni.

Forrás:origo.hu
 
 

További képek megtekintése

Szólj hozzá a cikkhez!

Csak bejelentkezett felhasználók szólhatnak hozzá.




© 2010 miskolciharsona.hu