Technika
Magyar fejlesztésű üzemanyagcellás hajó
Bemutatták az első magyar fejlesztésű hidrogénüzemű üzemanyagcellás kishajót.
Bemutatták az első magyar fejlesztésű hidrogénüzemű üzemanyagcellás kishajót pénteken Balatonkenesén, a Balaton Boat Show rendezvényének részeként tartott konferencián.

 
    A Nemzeti Hidrogén-technológiai Platform szervezésében tartott rendezvényen a platform irányítóbizottságának elnöke elmondta: a hidrogénüzemű üzemanyagcelláké a jövő a közlekedésben, legyen szó hajókról, autókról, autóbuszokról vagy vonatokról.     Lepsényi István tájékoztatása szerint jelenleg is legalább 200 elektromos meghajtású hajó van a Balatonon, de az újonnan fejlesztett kishajóban az elektromos energiát nem akkumulátor biztosítja, hanem hidrogén üzemanyagcella. Hozzátette: az elektromos meghajtású járművek a Balaton tisztaságának megőrzése érdekében is fontosak, ezek közül pedig a hidrogén üzemanyagcellás megoldás a legnagyobb hatótávolságú és a leghatékonyabb.     Az akkumulátorról működő elektromos hajóknál ugyanis nem túl hosszú ideig - nagyjából fél vagy háromnegyed óráig - tart ki az akkumulátor, ami arra elegendő, hogy talán keresztbe át lehet szelni vele a Balatont. Egy hidrogén üzemanyagcellás meghajtású hajó hatótávolsága azonban közel 80 kilométer - emelte ki.     Mint mondta: egyedül az jelent problémát, hogy Magyarországon egyelőre nincs hidrogén üzemanyagtöltő állomás. Ausztriában és Németországban már működnek ilyenek, de Lepsényi István szerint a hidrogénüzemű üzemanyagcellás járművek megjelenése felkelti majd az üzemanyaggal foglalkozó cégek érdeklődését is.     Hangsúlyozta: a hidrogén hasznos eszköz ahhoz, hogy még tisztább környezetben éljünk a jövőben. Véleménye szerint az akkumulátoroknál környezetvédelmi szempontból nem optimális, hogy feltöltéséhez az áramot gyakran fosszilis energiaforrások égetésével teremtik elő. Ilyenkor hiába közlekedik valaki elektromos járművel, ugyanúgy szén-dioxid keletkezik, csak nem a járműnél, hanem valahol máshol. A hidrogén azonban tökéletesen ki tudja váltani a fosszilis energiaforrásokat, ráadásul Magyarországon Paks II belépésével lesz elegendő árammennyiség a hidrogén szén-dioxid képződés nélküli előállítására - jelentette ki Lepsényi István.     A gyártó pécsi Kontakt-Elektro Kft. tájékoztatása szerint a Balatonkenesén bemutatott hajó súlya 950 kilogramm, hossza 6,2 méter, szélessége 2,1 méter, merülése pedig 0,5 méter, a fedélzeten 7+1 ember szállítható, maximális sebessége óránként 22 kilométer. A tüzelőanyag-cella teljesítménye 15 kilowatt, élettartama eléri a húszezer üzemórát. A hajó 2,88 kilogramm hidrogént tárol, ami 46 kilowattóra villamos energiát jelent. Ezzel teljes gázzal hajtva 3 órás menetidővel mintegy 66 kilométer utat tud megtenni, de a teljesítmény csökkentésével ez a táv növelhető.
 
 
 
MTI 2020. szeptember 4., péntek 12:17
   
 
 

További képek megtekintése

Szólj hozzá a cikkhez!

Csak bejelentkezett felhasználók szólhatnak hozzá.




© 2010 miskolciharsona.hu