Kultur
Woody Allen: Rómának szeretettel
Jérôme Vermelin/Metro World News 2012-08-30 08
Újabb európai nagyvárosban és nagyvárosról forgatott Woody Allen – új filmje mától látható a mozikban.
A nézőt elvitte már Londonba, Barcelonába és Párizsba is – ez az utolsó európai filmje?


– A következő filmemet San Franciscóban forgatom, tehát egyelőre igen. De lehet, hogy a jövőben fogok még külföldön forgatni. Amikor lehetőségem nyílt Londonban elkészíteni a Match Pointot, arra gondoltam, ez jó kaland lenne nekem és a családomnak. London olyan város, amely mindenkit elvarázsol. És igazság szerint sokkal olcsóbb Európában forgatni. Így hát más városok is megkísértettek – ugyanakkor Kínán és Dél-Amerikán is elgondolkodtam.
 
A Rómának szeretettel hat párhuzamosan futó történetet fon össze. Róma inspirálta a legjobban?
– Rengeteg ötletem volt, több, mint amennyi egy filmbe belefér. Róma intrikával teli, vibráló város. Minden ott történik az ember előtt a kávézókban, a boltokban, a templomok lépcsőin... A nap állandóan süt, így mindenkinek jó a kedve. Szeretik az életet, moziba járnak, operákat néznek meg és éttermekben esznek. Ez nem olyan társadalom, amely sokat ad a formalitásokra.
 
Egyes jelenetek nyelve olasz. Ki írta ezeket?
– Angolul írtam meg őket, aztán valaki lefordította a párbeszédeket. A színészek közt volt olyan, aki alig beszélt angolul, de ha egy ember jó színész, akkor lehet benne bízni. A Vicky Cristina Barcelona esetében Javier Bardem és Penélope Cruz improvizált a veszekedős jelenetekben – máig nincs fogalmam sem arról, mit mondtak!
 
Van, hogy tart attól, elfogynak az ötletei?
– Sosem fogynak el. Minden filmhez több ötletem volt – és még több olyan, amelyet elvetettem. Állandóan bombáznak az ötletek. A reggeli lapokban olvashat eredeti módon elkövetett gyilkosságokról és lottónyertesekről, akik órák alatt elvesztik pénzüket. Leírom az ilyen hírek kapcsán született ötleteimet, majd később visszatérek hozzájuk. 
 
Egy ötletből azonban még nem mindenki tud filmet is készíteni...
– Azt hiszem, elég jó vagyok abban, hogy végiggondoljam, mi lehet egy ötletből. Van, aki gyorsan tud autót vezetni vagy tévét tud szerelni. Én történeteket tudok mesélni.
 
Ehhez fegyelem is kell?
– Azt hiszem. De alapvetően is fegyelmezett ember vagyok, nagyon fiatal koromban kezdtem tévében dolgozni sorozatokon. A hétfői megbeszélések eredményéből szombatra készen kellett lennie a műsornak. Nem volt idő inspirációra várni. Írni kellett. Ma, amikor befejezek egy filmet, azonnal átnézem a noteszem, hogy maradt-e benne valami használható ötlet. Ha nincs, akkor lezuhanyzom, elmegyek sétálni vagy leülök a karosszékembe pihenni. Előbb-utóbb jön majd az ötlet.
 
A Rómának szeretettel viccet csinál a hírnévből és a celebekből. Baj van azzal, ahogyan a hírnevet kezeljük?
– A hírnév érdekes dolog. Több az előnye, mint a hátránya. Amikor paparazzik üldöznek, és az ember a saját magánéletéről olvas az újságban, az nem túl kellemes, de nem is életveszélyes.
 
Az, hogy New Yorkban él, távol tartja a hollywoodi celebkultúrától?
– New York normális város, ahol középosztálybeli életet élek. Felkelek, elviszem a gyerekeket suliba, edzek, írok, klarinétozom, sétálok a feleségemmel, elmegyek egy kosármeccsre... Európai életstílus ez.
 
Ezért nem ment el Los Angelesbe átvenni az Éjfélkor Párizsban című filmért kapott Oscarját?
– Több oka volt. Nem szeretek repülni. Azután lehet, hogy átrepülöm egész Amerikát, és üres kézzel megyek haza. Bárcsak megmondták volna, hogy ki lesz a nyertes! És nem szeretem a díjátadókat sem. Kinek áll jogában azt mondani, hogy Picasso jobb volt Matisse-nál? A legtöbb esetben az emberek a barátaikra szavaznak – vagy az ellenségeik ellen. És arról ne is beszéljünk, hogy van, aki úgy szavaz egy filmre, hogy nem is látta azt.

Forrás:metropol.hu




További képek megtekintése

Szólj hozzá a cikkhez!

Csak bejelentkezett felhasználók szólhatnak hozzá.




© 2010 miskolciharsona.hu